söndag 5 oktober 2014

Reflektion över #envecka


Under en veckas tid har jag följt fysikläraren Daniel Barkers lärarliv under hashtaggen #envecka på Twitter.




När jag på måndagsmorgonen (29/9) kollade flödet på Twitter, (ofta förekommande vana innan uppstigning), och såg att Daniel hade utmanat matte och NO-läraren Helena Kvarnsell att ta över stafettpinnen och skriva om sitt lärarliv under en vecka tänkte jag att jag också ville testa.

Att skriva om min vecka (29/9 och 4 oktober) just på Twitter kändes naturligt eftersom det har blivit ett ställe som jag ständigt återvänder till sedan många år för att ställa frågor, få stöd och för att få möjlighet att diskutera olika pedagogiska tankevurpor eller bara för att "prata av mig" om mer eller mindre seriösa spörsmål. Det är också ett bra forum att dokumentera en arbetsvecka på eftersom det eventuellt finns de som är intresserade av vad jag skriver om. Men framförallt kanske ett sätt för mig själv att få fatt på en del av min vardag som rektor.

Min vecka har präglats mycket av att skriva fakta om den skola jag ansvarar över för att sedan kunna analysera resultat i Stratsys (ett system för att följa upp mål i det systematiska kvalitetsarbetet). Även fast vi följer upp arbetet kontinuerligt så ska en kvalitetsrapport ämnas in till förvaltningen. Ett rätt svettigt jobb då det har varit svårt att kunna fokusera helt och hållet på det då många, ofta akuta, ärenden knackar på dörren samtidigt. Men nu är det klart och det känns mycket bra.

Veckan har också handlat mycket om att ta igen allt det administrativa jag inte hunnit med för att jag har haft en veckas semester och varit på Bokmässan i Göteborg under föregående helg. Många elevärenden, personalärenden har varit inbokade, men jag har även använt en del av tiden till de viktiga verksamhetsbesöken i klassrum och på fritidshem. Att göra verksamhetsbesök för att kunna observera hur lärare arbetar med formativ bedömning, se hur deras ledarskap är osv, för att sedan kunna tala om det under medarbetarsamtal känns mycket viktigt för mig. Att få en inblick i den direkta vardagen är också ett sätt att förstå klassrumssituationen/fritidshemssituationen och olika lärmiljöers inverkan på eleverna. Ett prioriterat område.

Tack för den här veckan. Nu väntar nya utmaningar.

De tweets som jag har skrivit är nedslag i min vecka, och speglar en del av vad mitt arbete går ut på. 
De äldsta ligger längst ned.














 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar